الفن والترفيه

عاجل.. السبب الخفي وراء اعتزال ريهام سعيد الإعلام نهائياً واتجاهها للتمثيل.. تعرف عليه

سبب غريب وراء اعتزال ريهام سعيد الإعلام

قامت الإعلامية ريهام سعيد بالإعلان في الساعات الأخيرة الماضية عن اعتزالها الإعلان كمقدمة برامج نهائياً، وعللت هذا بأنها تريد أن تركز في جميع أعمالها الفنية كفنانة وممثلة فقط، وهي من الأشياء التي أصابت الكثيرين بدهشة واستغراب شديد.

ريهام سعيد تعتزل التمثيل بسبب احساسها أن التمثيل يؤثر على مسيرتها الخيرية

وتحدث الإعلامية ريهام سعيد في منشور خاص بها على حسابها الرسمي عبر موقع التواصل الإجتماعي الخاص بنشر الفيديوهات “إنستجرام”، قائلة “فكرت كتير قبل ما أكتب البوست ده.. أنا اعتزلت التمثيل سنة 2015 لأني حسيت إن صاحب بالين كداب وإن التمثيل مأثر على مسيرة الخير إلى ابتديتها من سنين طويلة عشان الوقت والمجهود اللى بعمله”.

وقالت “لكن عشقي للتمثيل إلى هو دراستي ومهنتي الأولي قبل الإعلام رجعت أمثل تاني وأنا لسه في نظر المخرجين والمنتجين مذيعة عايزه تمثل”.

واستكملت قائلة “كنت عارفة إن عشان اخد مكان كممثلة لازم أسيب الإعلام زي- مع حفظ الألقاب- داليا البحيري وبسمة ودينا فؤاد ودينا الشربيني وغيرهم بس مكنتش قادرة اسيب رسالتي إللى كانت مهمة أوي وقتها”.

وتحدثت أيضاً عن الأزمات الأخيرة التي تعرضت لها قائلة “أنا حصل لي مشاكل كتير من المهنة دي بتأثير باطل من السوشيال ميديا من منافسين وأعداء بسبب المشاهدة العالية جداً والنجاح أنا تعبت وحسه إني قدمت كل إللى ممكن يتقدم والدولة عامله إللى عليها ومش محتاجين دور المجتمع المدني في مساعدة الناس”.

تابعت قائلة “ولكن أنا ليا الشرف إني اشتغلت في المهنة العظيمة دي إلى ليها رسالة سامية وعظيمة وليا الشرف إني كنت إعلامية في أصعب وقت مر على الإعلاميين أيام حكم الإخوان والحمد لله كان لينا موقف واضح ومتغيرش ولا دقيقة”.

وأضافت “أنا بكل أسف بعلن اعتزالي الإعلام تماماً وهركز كممثلة وهطلب من الدكتور أشرف زكي إنه يساعدني إني أغير الفكرة الموجودة في أذهان المخرجين والمنتجين إني مذيعة”.

ووجهت رسالتها قائلة “ورسالة للأستاذة كاملة أبو ذكري ومش مكسوفة نفسي أوي أمثل معاكي حتي لو مشهد ده من أحلامي.. خطوة صعبة وفيها ريسك كبير بس على الأقل أجري ورا حلمي حتى وأنا في السن ده. جه الوقت إني أستمتع بالي بعمله وبحبه، خصوصاً لما يكون في عصر ولا في وسطة ولا محسوبية إلى هيجتهد هيوصل. ماتسيبوش حلمكم مهما فات الوقت”.

واختتمت قائلة “بشكر جمهوري من الأمهات والشباب والأطفال إللى دايما بيدعموني وحبه برامجي واتعلموا منها وبشكر ربنا على عشرين سنة إداني الفرصة فيها إني أقضي حوائج الناس وأقدم كل ما هو مفيد. فخورة بكل حلقة وبكل حرف قدمته 20 سنة تعب وسهر وتصميم على تقديم الحقيقة. أنا آسفة ليكوا بس التمثيل رسالة برضوا وهو حلمي الأساسي إللى اتأخرت أوي عشان احققه يارب وفقني وساعدني”.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Reham Saeed (@rehamsaidofficial)